Isla del Sol en op weg naar Peru - Reisverslag uit Isla del Sol, Bolivia van Wouter Heijden - WaarBenJij.nu Isla del Sol en op weg naar Peru - Reisverslag uit Isla del Sol, Bolivia van Wouter Heijden - WaarBenJij.nu

Isla del Sol en op weg naar Peru

Blijf op de hoogte en volg Wouter

27 Oktober 2014 | Bolivia, Isla del Sol

Isla del Sol

Om 7:15 opstaan, maar een slechte nacht gehad. De dag ervoor had ik 's middags een vegetarische wrap met 'guacamole' gegeten. Slechte kwaliteit, smaakte nergens naar en was dus ook nog eens bedorven. Maar goed, het uitzicht maakte alles goed. Daarna in de avond pizza. Daphne wilde dat graag eten. Normaal eet ik dat nooit maar soms kan dat best een keer.
Die nacht werd ik om 4;00 wakker. Kortademig, koude rillingen, en een opgeblazen buik. Ik wist gelijk wat er aan de hand was. Voedselvergiftiging, in zekere mate, en een dikke deegbodem vol gluten met een bak kaas, een beetje ui en paprika en 4 plakjes tomaat. Dat is een behoorlijk slechte maaltijd maar een betere keuze hadden ze niet. Als dat ook op je maag drukt dan gaat er iets niet goed.

Vanaf 4:00 heb ik geen oog meer dicht gedaan. Vervolgens stootte ik nog de hele zaak van het nachtkastje doordat ik m'n water pakte en haakte in het snoer van de oplader. BAM! Behoorlijk kabaal waardoor daf ook wakker werd.

We kwamen bij de boot. Prima bootje, maar alle uitlaatgassen werden de cabine ingeblazen, 2 uur lang. Niet echt lekker.

Aangekomen op Isla del Sol moesten we een Boletta kopen voor de toegang voor het eiland. Vervolgens op 4000m hoogte een wandeling maken is best vermoeiend. Daphne trok de hoogte heel slecht. Het was de hele weg een prachtig uitzicht over Lago Titicaca!! Zeer de moeite waard.

Vreemde nasmaak gaf dat we tot 3x toe een toegang tot een bepaald pad moesten betalen. Echt een toerist rip-off.

De weg was lang en vermoeiend, maar wel leuk. Continu bergen op en af op hoogte is zwaar...

Nu op de boot terug en lekker uitrusten en daarna eten. We zijn behoorlijk gesloopt.
En dan zit je op de boot.... Stopt de boot 5 min verderop, wacht een eeuwigheid, start de motor weer, slaat weer af, starten, afslaan.... En dan uiteindelijk toch gaan. We komen er wel hoor!

Aangekomen in Copacabana, lekker even gedoucht in het hotel en heerlijk gegeten daarna. Ik had een grote dikke uiensoep, een dubbele enchillada. Daarna zat ik zo propvol, door de dikke soep die opzich al een maaltijd was, dat ik echt ff moest gaan zitten uitpuffen. Het grappige is dat je hier eet voor een 10tje met alles erop en eraan.

Die nacht heb ik als een roos, klokje rond, geslapen.
----

Vandaag een dagje rustig aan. We zijn allebei moe. Gister hoogtestage gehad ;)

We rusten lekker uit, regelen de bus voor morgen naar Peru, doen boodschapjes en lekker eten op een vlonder aan het meer. We hadden vers fruit gehaald op de markt. Oranje babybananen(verrukkelijk!), verse ananas, geperste sinaasappelsap en verse abrikozen.

Eind van de middag hebben we een soepje en nachos met guacamole gegeten. Heerlijk!

Nu chillen met een wijntje in de lobby van het hotel. Morgen om 9:00 de bus naar Arequipa, Peru. We hebben daar al een kamer met twee bedden gereserveerd, en zullen die avond oriënteren naar een 3-daagse tour door Colca Canyon. De diepste canyon ter wereld waar we onder andere Condors kunnen bewonderen.
----

Inmiddels zijn er de Boliviaanse en Peruaanse grens over zonder problemen. Altijd ff spannend.... En ik heb 90 dagen in m'n paspoort gekregen. Heel relaxed want er stond een meisje naast me die zei dat er twee dames waren die moesten bijbetalen omdat ze 3 dagen over de 30 dagen heen waren. Waarschijnlijk als je uit een ander land komt krijg je minder dagen. En dit vind ik echt prachtig! Amerikanen moeten betalen, en er wordt heel moeilijk gedaan, omdat de VS ook heel moeilijk doet over Peruanen en Bolivianen toe te laten tot het land.

Ik heb ontzettend veel zin in Peru! Ik heb het gevoel dat ik hier ook wel even ga verblijven. Wellicht een maand of twee. Het plan is als volgt: Arequipa(colca canyon) 3-4 dagen, vluchtje naar Cusco, dag of 7-10 voor Sacred Valley en Machu Pichu. Daarna door naar Nasca lines, Pisco, en Lima. Daphne zet ik daar af bij het vliegveld en ga zelf door naar het noorden. Zsm weg uit Lima :))

We rijden inmiddels door Puno, Peru. Een stad aan het Titicaca meer, helemaal aan de andere kant van het meer tov Copacabana. Wat een lelijke stad. Ik heb gelukkig het advies ter harte genomen, hier niet te verblijven. Zoals gewoonlijk deed de pinautomaat het niet op het busstation. Je zou bijna gaan denken dat het express is.... Dus moesten we geld wisselen bij een rip-off wisselkantoortje in het busstation. De officiële rate was 85 Soles voor 206 Bolivianos. Bij het eerste kantoortje kregen we 61!! Bij de tweede 70... Nou ja toch naar gedaan, ondanks dat de koers belachelijk is. Geen zin om verder te zoeken. Maar als je je bedenkt dat sommige mensen hier een moord zouden doen voor 1 soles....

Ik heb een prima maaltijd gehad. Ik hoef die meuk van de kaart niet dus vroeg om 3 gebakken eieren met geitenkaas, en avocado. Daphne bestelde kip en kreeg een slap aftreksel van een kip tussen een getoast witbroodje.
Best lekker als je een goede maaltijd krijgt vlak voordat je een busreis maakt van 6-8 uur! Maar Daphne was niet blij. Ik haalde nog 3 empanadas met kaas voor haar, waar ze de kaas nooit tussen heeft gevonden lol!
---
We zitten in een oude semi-Cama bus, half-bed...nou, maakt er maar gewoon een bus met stoelen van, geen half-bedden. Wel heel relaxed is dat de bus semi-llena is, half vol. Dus twee stoelen pp, dus lekker hangen.

De bus stopt werkelijk overal om onbekende rede, pakt hobbel wegen. Net flikkerde m'n overvolle tas uit het vak in m'n schoot en op de grond. Mooi, laat maar lekker op de grond liggen :). Ik vraag me af met hoeveel vertraging we dit keer aankomen. Wordt het 6 uur....of toch 8.... Ik hoop dat we er zsm zijn want we hebben al een ritje van 3,5 achter de kiezen.

Wat een lelijke gebouwen staan er in Peru. Alles is onafgebouwd. De betonijzers steken overal nog boven het dak uit. In sommige Zuid- Europese landen is het zo dat je geen onroerendgoedbelasting betaalt als je huis niet afgebouwd is. Zouden ze dat hier ook doen, of is het ruimte voor uitbreiding...?

Het is voor het eerst in zo'n 5-6 weken dat ik een beetje reismoe ben omdat het elke keer zoeken is naar een plekje waar ik me prettig voel om te verblijven. Dit komt misschien ook omdat ik sinds Chili weinig mensen ben tegengekomen. Gauw tijd voor een beetje activiteit, een lange trek bijvoorbeeld in Colca Canyon. Ik wil het liefst elke dag lichamelijk bezig zijn anders verveel
ik me een beetje...

De tourbus is al zeker een half uur aan het rondrijden in een stadje, pikt mensen op bij het station, maar staat tussen de kuilen en hobbels in de weg nu weer om onverklaarbare rede stil in een smalle straat. Het wordt ook steeds warmer in de bus nu deze langer stil staat... Ik adviseer de chauffeur een 4x4 aan te schaffen. We worden ongeveer uit onze panty geschud!

Onderweg, 5x een controle van politie, zeer vermoeiend, we staan nu 30 minuten stil midden in het niets. De voorste auto die we kunnen zien in de bocht wordt even grondig binnenstebuiten gekeerd...
Ik wil eten, en slapen.... En geen idioot naast me die kruidenthee probeert te verkopen het afgelopen half uur...
De man van de kruidenthee had ook nog pilletjes voor een goede erectie, een goed ruikende vagina, een stinkzalf voor kloven in de handen, en was in totaal 1,5 uur met microfoon aan het lullen. Hij had goed ingeschat dat wij geen interesse hadden want hij gaf ons geen folder :)

Gelukkig hadden we een hotel gereserveerd, deelden we een taxi met twee Duitse dames uit de bus, en waren we in een kwartiertje op de kamer. Een uurtje later zijn we met die dames wat gaan eten. Na lang zoeken, want het beoogde restaurant was dicht, toch iets gevonden en heb ik een overheerlijke risotto en een salade gegeten! Dat mocht wel want ik stierf van de honger. Ik had wel last van m'n buik omdat ik verkeerde vijgen had gegeten. Mogelijk hadden die iets te lang op de markt gelegen want ik voelde een fermentatieproces in m'n buik gaan waar ik niet blij van werd...
---

Goed geslapen en vandaag is het tijd om de tour te organiseren naar Colca canyon. We denken eraan met z'n vieren een kaart te kopen en zelf aan de wandel te gaan. Ik hou absoluut niet van georganiseerde tours namelijk! Twintig toeristen die met bagage op schoot in een busje worden gepropt en je verplicht moet wachten en luisteren naar de gids. We blijven hier nu 1,5 uur om uit onze neus te vreten en souvenirs te kopen, veel plezier!










Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Op een spannende 8-maandse reis door Zuid Amerika. Te beginnen in Santiago de Chile. De reis vervolgend naar Paaseiland, Atacama desert, Bolivia, Peru, en door naar het Noorden, met als eindbestemming Costa Rica. Waar ik tussendoor allemaal naartoe zal reizen, is mij allemaal nog een groot raadsel. Komt tijd komt raad.

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 8934

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 09 Mei 2015

Zuid Amerika

Landen bezocht: