Onbeschrijfelijke canyons en hoogvlaktes! - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Wouter Heijden - WaarBenJij.nu Onbeschrijfelijke canyons en hoogvlaktes! - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Wouter Heijden - WaarBenJij.nu

Onbeschrijfelijke canyons en hoogvlaktes!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

17 Oktober 2014 | Chili, San Pedro de Atacama

Gister ben ik met Andrew, een schot, naar de fitness gegaan. Benen, buik, borst en rug getraind. Daarna de hele dag niks gedaan, lekker gegeten met Andrew, Elisa, zijn vriendin, en twee Braziliaanse dames. Ik heb guacamole gemaakt, en de dames hadden kip gehaald want die wilden perse vlees haha. Brazilianen zonder vlees dat kan echt niet.

Toen ik daarna lekker aan het chillen was kwam de poes, Peter Pan, even om de hoek kijken of er nog wat te vreten was. Voorheen was ik goede vriendjes met de poes maar dit is veranderd in een haat/liefde verhouding. Ik zat lekker in een stoel, bewoog mijn elleboog nauwelijks en de kat sprong naar m'n arm, en haalde mijn arm open...grrr!!! Dat heeft hij geweten. En ik ook, arm vol krassen en open, dus gelijk gedesinfecteerd.

'S avonds hebben we nog samen gekookt en een lekker maal op tafel gezet. Daarna nog een aantal potjes kaarten gedaan, 'shithead'. Ik vond er nooit wat aan, maar het is best gezellig om wat met elkaar te doen.

Vanmorgen stond ik 6:30 op voor een transfer naar Bolivia van 8 uur lang. De bus was zowaar precies op tijd, en ik kon een mooi plekje bemachtigen. Daarna zijn we naar de douane gegaan om uit te checken. Dat is een douanepost in het dorp San Pedro. Over 3 uur zijn er bij de grens, en checken we in. Vanaf daar worden we met 4x4 naar Uyuni gebracht.

In uyuni heb ik met Stephanie afgesproken. Echter er gingen veel dingen mis met hotel boeken gister, en zij is 3 dagen niet bereikbaar. Ik heb dus niets kunnen boeken maar omdat we bij dezelfde agency een tour hebben geboekt kon ik een bericht achterlaten dat het boeken niet is gelukt en we elkaar op het kantoortje in Uyuni ontmoeten ipv in het hotel. Veel was volgeboekt of werkte de boeking niet na vaak proberen en na 2-3 uur zoeken en proberen was ik het zat. Komt later vanmiddag wel....
Ik heb 8 uur in een bus gezeten dus wil geen dodgy stink hotel, waar Bolivia om bekend staat, en ik wil een warme douche. Ik ga dus iets duurder boeken. Uyuni is vergeleken met de rest van Bolivia een hele dure stad. 2-3x zo duur.

We rijden nu door een vulkanisch landschap, echt prachtig! Er groeit hier helemaal niets! Alleen maar dorre vlakte met zand en stenen.

Inmiddels door de douane gegaan, nog nooit zo snel haha! 5 minuten.
We zijn van een busje overgestapt op een 4x4. Op de achterruit staat in het stof geschreven: "Party bus".

Ik moest een ticket kopen voor het nationaal park. Dus de buschauffeur vroeg mij 150 Bolivianos, 15 euro. Ik gaf het hem. Dus ik kreeg een ticket met de datum 15 okt. Het is nu 16. Hij steekt dus die 150 Bs in zijn eigen zak. Zo gaat dat dus hier....

Die chauffeur rijdt in de sportstand 100km/u over onverharde wegen, als een speer gaan we. Je voelt de Toyota Landcruiser zijn weg zoeken door het zand, kuilen en sporen. Ondanks de snelheid voelt het wel veilig. Ondertussen geniet ik met volle teugen van het landschap en de typische muziek uit de Andes met Pamfluit en soort van gitaartjes. Het is onroerend mooi en ik heb me nog geen seconde verveeld. Het is zelfs zo mooi dat ik het niet droog heb kunnen houden. Ik ben blij om zoiets moois te kunnen zien en meemaken. Het voelt als ultieme vrijheid, los van alles...
Zojuist zag ik een auto met pech.... Lekke band, schijnt vaker voor te komen. Niet alleen op de fiets ;).

Gister was er een Duits meisje in m'n kamer die kwam vragen of ik haar sweater had gevonden. Haar paspoort en rijbewijs zaten erin. Ze had al overal gezocht. Ik zei haar dat ze het beste kon loslaten en zorgen dat ze een nieuwe bemachtigt. Ik voelde dat ze het zwaar had, en gaf haar een knuffel, ondanks dat ik haar niet kende. Ze was ontroerd :)

We hebben nu een aantal plekken bezocht, en die zijn werkelijk magisch. Een grote rots opklimmen en epic foto's maken vanaf beneden, geniaal! Zit met 3 Fransen waarvan er twee een beetje contact gestoord zijn, maar die andere gast is lachen! Intussen leert hij me nieuwe Spaanse woorden.

Haha! Een stopje in San Cristobal. Potje voetbal gespeeld met kinderen, die ons de gringo's noemden. Een meisje vertelde dat ze nog nooit iemand met blauwe ogen had gezien lol!

----

Ik voel me slecht... Ik ben moe en heb slecht gegeten... Het is wel een derde wereldland ben ik achter... Je loopt met je blote poten door het hotel met westerse prijzen, 10 grote splinters in je poten, je gaat slapen en je rolt zo een diepe vallei in en je ligt de hele nacht krom, continu gepiep en gekraak in het hele gebouw, geen ramen om te ventileren, gekraak op de gang harder dan oordoppen kunnen dempen, toiletpapier op(gelukkig heb ik reserve), wil je vanmorgen douchen is de douche kapot....geen heet water. De eerste keer is gelijk raak. Welkom in Bolivia, een prachtig land maar wat een armoe.... Het enige voordeel is dat ik niet in een bomvolle dorm lag, enkel met 2 andere mensen en die waren stil.
Het zal wel tijdelijk zijn...ik ga lekker buiten zitten in het warme ochtend zonnetje...

Ondertussen lekker guacamole gemaakt met een Oostenrijker en een Nederlandse en even naar de markt geweest voor verse groenten, mijn terrein! Straks Daphne ophalen van het vliegveld.

  • 17 Oktober 2014 - 20:30

    Edith:

    Hi Wouter,

    Bijzondere en zeer mooie foto's op FB. Kan je ze hier ook op plaatsen of gaat dat iets lastiger. Hoop dat de mindere dingen jou niet te veel belasten. Denk aan gekke ziektes als je met je steriele hollandse blote voetjes loopt. Boliviaanse muziek is mooi. Ik vergelijk het altijd met aardse geluiden.

    Hoop dat je verblijf hier alleen maar hoogte punten heeft. PS hoe kom ik aan mijn cocosolie?

  • 17 Oktober 2014 - 23:13

    Renzo Grandioso:

    heb net je foto's gezien op Olga's computer heel gaaf en super om daar te kunnen buschtrekken...... Ja na m'n wilde achtervolging in de duinen waarbij ik ter nauwer nood kon ontkomen door in het water te springen en m'n tel het moest ontgelden is nu ook m'n home computer naar de maan zwaar klote, hoop dat alle foto's niet foetsie zijn.......
    Nou mooie avonturen beleef jij hartstikke gaaf !!!!!!!
    Viel spatz,
    Renzo

  • 22 Oktober 2014 - 18:54

    Wouter Van Der Heijden:

    De foto's hierop plaatsen gaat traag, internet is traag, en kan maar een Max aantal plaatsen Edith...

  • 22 Oktober 2014 - 18:55

    Wouter Van Der Heijden:

    Haha jij maakt ook weer wat mee he Renzo. Ben niet anders van je gewend haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Op een spannende 8-maandse reis door Zuid Amerika. Te beginnen in Santiago de Chile. De reis vervolgend naar Paaseiland, Atacama desert, Bolivia, Peru, en door naar het Noorden, met als eindbestemming Costa Rica. Waar ik tussendoor allemaal naartoe zal reizen, is mij allemaal nog een groot raadsel. Komt tijd komt raad.

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 8936

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 09 Mei 2015

Zuid Amerika

Landen bezocht: